Az egyik leggyakoribb kérdés, ami napi szinten érkezik hozzánk. Alapvetően a cégkivonatot két nagy típusba soroljuk. Az egyik ilyen gyakran keresett dokumentum az elektronikus cégkivonat, a másik pedig a közhiteles cégkivonat, papír alapon, pecséttel ellátva. Az aktuális bejegyzésünkben most bemutatjuk a két cégkivonat típusának főbb jellemzőit, illetve azt, hogy melyek azok az ügyintézési formák, amelyekben elengedhetetlen a használatuk.

Először is érdemes tisztázni a két típus közötti lényeges különbséget. Az elektronikus cégkivonat elektronikus formában érhető el, egy cég mindenkor hatályos adatait tartalmazza. Ezeket az adatokat a [Ctv. 12.§ (1.)] szabályozza, amelyek 100%-ban megbízhatók. Az adatok hitelességét az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő szolgálat biztosítja.

A közhiteles cégkivonat szintén rendelkezik a fent említett hatályos adatokkal, az eltérés azonban a formátumban van. A közhiteles cégkivonat nyomtatott formában, aláírva és lepecsételve érhető el. Lényeges információ, hogy ez a dokumentum kizárólag olyan közokirat lehet, amelyet a közjegyző, a bíróság, közigazgatási szerv vagy hatóság állít ki, a saját ügykörén belül. A közhiteles cégkivonat minden adata valós, az abban meghatározott intézkedés vagy határozat bizonyított. A közhiteles cégkivonatot lehetősége van Apostille hitelesítéssel is igényelnie.

Mikor szükséges az elektronikus cégkivonat és mikor a közhiteles cégkivonat?

A cégkivonatot többféle céges ügyintézés során kérhetnek a hivatalok. Az ingyenesen letölthető cégkivonaton nem garantálják a naprakész információkat és tényeket, ezért minden ügyintéző egy 30 napnál nem régebbi (valahol ez 14 napra módosult már), hiteles verziót preferál. Elektronikus formátumú cégkivonatot javasolunk üzleti tárgyalások előtt, szerződéskötések előtt, vagy más hivatalos céges ügyintézés során. Oldalunkról könnyen le tudják tölteni, akár továbbíthatják partnerük felé, vagy kinyomtathatják ügyintézésükhöz.

A közhiteles cégkivonatot a nagyobb horderejű céges műveletek elvégzésekor szükséges kérni. Ilyen például egy pályázati anyag benyújtása, bankszámla nyitása, nagy összegű céges vásárlások, továbbá néhány kormányhivatalban intézendő feladat. Minden esetben javasolni szoktuk, hogy az ügyintézés előtt kérdezzék meg, hogy melyik dokumentumot szükséges beszerezni a feladat végrehajtásához. Előfordulhat, hogy egy banki ügyintézés során elegendő lehet az úgynevezett e-hiteles cégkivonat is. Ez az alapvető adatokat tartalmazó cégkivonat és a közhiteles cégkivonat között helyezkedik el. Az e-hiteles cégkivonat egy digitálisan aláírt (időbélyeggel ellátott), hitelesített közokirat.

Az elektronikus cégkivonat és a közhiteles cégkivonat közötti óriási különbség az időtényező is. Amíg előbbit körülbelül pár perc alatt be tud szerezni weboldalunkon, addig az utóbbi beszerzése pár órán belül érhető csak el. Ennek oka, hogy a közhiteles cégkivonatot csak az arra felhatalmazott szerv adhatja ki, ez pedig némi időt vesz igénybe. Fordítsunk elegendő időt a dokumentumok beszerzésére, főleg akkor, ha biztosan tudjuk, hogy az ügyintézéshez nem elegendő az elektronikus cégkivonat.

Amennyiben nagyon sürgősen szüksége van a cégkivonatára, kérheti aznapi szállítással, futáros szállítással. Amennyiben ilyen igénye van, a cégkivonat megrendelése után azonnal hívja ügyfélszolgálatunkat.